STATUT    Przedszkola   

FUNDACJI    ELEPHANT    ul. Nad Różanym Potokiem 43,

61-680 Poznań 

 

 

I Postanowienia ogólne

  • Przedszkole niepubliczne „Nad Różanym Potokiem”, zwane dalej „Przedszkolem”, jest niepubliczną placówką wychowania przedszkolnego działającą na podstawie:– ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. nr 95 poz. 425 z 1991 r. z późn. zm.)– rozporządzeń wykonawczych tej ustawy, niniejszego statutu.

  • Siedziba Przedszkola znajduje się w Poznaniu przy ulicy Nad Różanym Potokiem 43.

  • Przedszkole prowadzi:Fundacja Elephantul. Nad Różanym Potokiem 4361-680 Poznań

  • Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Kuratorium Oświaty w Poznaniu.

  • Ustalona nazwa używana przez przedszkole w pełnym brzmieniu:Prywatne Przedszkole „Nad Różanym Potokiem”ul. Nad Różanym Potokiem 4361-680 Poznań

  • Przedszkole przeznaczone jest dla dzieci w wieku od 2,5 do 7 lat – zarówno dzieci bez orzeczeń, jak i dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

  • Przedszkole zapewnia wychowanie przedszkolne, opiekę oraz edukację w atmosferze poszanowania godności i indywidualnych potrzeb dziecka.

 

II Organy przedszkola

  • Organem przedszkola jest dyrektor, który kieruje bieżącą działalnością przedszkola oraz reprezentuje je na zewnątrz.

 

III Cele i zadania przedszkola

  • Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego określone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, koncentrując się na:– wspomaganiu i ukierunkowaniu rozwoju dzieci zgodnie z ich indywidualnymi możliwościami,

  • – udzielaniu dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,– umożliwianiu dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej,

  • – sprawowaniu opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola.

  • – wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka,– rozwijanie samodzielności, kreatywności i odpowiedzialności,– wspomaganie rodzin poprzez współdziałanie z nią w wychowaniu dzieci.

  • Wynikające z powyższych celów zadania, przedszkole realizuje w ramach następujących obszarów edukacyjnych:– poznawanie i rozumienie siebie i świata,– nabywanie umiejętności poprzez działanie,– odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej,– budowanie systemu wartości.

  • Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka, jego możliwości rozwojowych i potrzeb środowiskowych, z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:– zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu dzieci w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,– zapewnienie dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym,– wspieranie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,– organizację zajęć dodatkowych (np. Rytmika, język angielski, taniec, piłka),– organizację zajęć edukacyjno–terapeutycznych w tym logopedii, fizjoterapii,– współpracę z rodzicami w zakresie wspierania rozwoju dziecka.

 

IV Organizacja pracy przedszkola

  • Przedszkole składa się z trzech oddziałów w podziale na grupy i jest przeznaczone dla dzieci w wieku 2,5–7 lat.

  • Organizację pracy w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia pracy przedszkola, uwzględniający zasady higieny i wymagania zdrowotne przebywających dzieci.

  • Ramowy rozkład dnia ustalany jest przez organ prowadzący przedszkole w porozumieniu z nauczycielami.

  • Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia.

  • Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego.

  • Przedszkole funkcjonuje przez cały rok z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy oraz przerwy wakacyjnej ustalonej przez organ prowadzący.

  • Przedszkole jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30–17:00.

  • Dzienny czas pobytu dziecka w Przedszkolu jest ustalany indywidualnie z rodzicami.

  • Przedszkole może prowadzić grupy integracyjne, w których uczęszczają dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego.

  • Liczba dzieci w grupie dostosowana jest do przepisów prawa i możliwości organizacyjnych placówki.

  • Przedszkole może organizować wyjścia i wycieczki zgodnie z obowiązującymi przepisami bezpieczeństwa.

  • Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu pobierane są z góry, do 5-go dnia każdego miesiąca i nie podlegają zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu.

  • Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci. Zasady odpłatności z korzystania z wyżywienia i wysokość stawki żywieniowej ustala organ prowadzący.

 

 

V Przyjęcie dziecka do Przedszkola

  • Rekrutacja prowadzona jest przez cały rok miarę wolnych miejsc.

  • Pierwszeństwo mają dzieci, które:– kontynuują wychowanie przedszkolne w danym roku szkolnym,– posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (w przypadku grup integracyjnych).

  • Podstawą przyjęcia dziecka do Przedszkola jest podpisanie umowy o świadczenie usług, oraz opłata wpisowego, która jest przeznaczona na zakup pomocy dydaktycznych.

 

 

VI Kadra Przedszkola

  • Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę dydaktyczno–wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego. Do zakresu zadań nauczycieli należy:– planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno–wychowawczej zgodnie z programem,– wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka,– prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zapewnienie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,– odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem w czasie spacerów i wycieczek,– dbałość o warsztat pracy i estetykę pomieszczeń,– prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,– realizacja zaleceń organu prowadzącego i osób kontrolujących,– współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci.

  • Pracę nauczycieli wspomagają specjaliści (np. psycholog, logopeda, terapeuta pedagogiczny) oraz personel pomocniczy.

  • W grupach integracyjnych zatrudniani są nauczyciele wspomagający i specjaliści niezbędni do realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniach.

  • Nauczyciel współpracuje z Rodzicami (Prawnymi opiekunami) swoich wychowanków w celu:– poznania potrzeb rozwojowych dzieci,– ustalania form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,– włączenia Rodziców (Prawnych opiekunów) w działalność przedszkola.

 

VII Prawa i obowiązki dziecka

  • Dziecko ma prawo do:– właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo–wychowawczo–dydaktycznego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,– szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania,– ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej,– poszanowania jego godności osobistej,– poszanowania własności,– opieki i ochrony,– akceptacji takim, jakim jest,– aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymywania w tym pomocy,– zabawy i wyboru towarzyszy zabaw,– wypoczynku,– zdrowego żywienia.

  • Dziecko ma obowiązek:– przestrzegania ustalonych zasad współżycia w grupie,– szanowania wytworów pracy innych osób,– dbania o bezpieczeństwo, zdrowie swoje i kolegów,– dbania o porządek i estetykę w swoim otoczeniu,– uczestniczenia w zajęciach organizowanych przez przedszkole.

 

 

* tekst w trakcie wprowadzania na stronę